Alle berichten

Studenten KW1C over Traject Technische Oriëntatie

04 september 2023

Een ontdekkingstocht door een inspirerende hypermoderne (leer)omgeving waarin allerlei future proof technische en digitale skills centraal staan.

Studenten KW1C over Traject Technische Oriëntatie

Eerstejaars studenten van de opleiding Human Technology van KW1C hebben als een soort pilot dit oriënterende traject met masterclasses, workshops én aanvullende excursies naar relevante bedrijven gevolgd. In dit artikel blikken we terug en vragen we naar de ervaringen.

Opgedane skills testen

Het is weer raak. Voor de zoveelste keer is de aardige en elegante Princess Peach, de geliefde van Mario in Nintendo’s Mushroom Kingdom, gekidnapt door de schurkachtige Bowser. Ruben Godschalk, een van de KW1C-studenten, is in het SPARK Lab tijdens de achtste en laatste TTO-sessie bezig met het aanleggen van een miniparcours om de prinses te bevrijden. Door twee koperen draden te bevestigen aan een 9 volt batterij krijgt even later een gloednieuwe variant van het alom bekende zenuwspiraal.

„Altijd interessant voor het testen van de fijne motoriek. Twee van de drie poppetjes heb ik al gemaakt, alleen Mario moet nog ‘geboren’ worden. Tijd voor de finishing touch ontbreekt, maar het basisidee staat alvast als een huis. Grappig is dat diverse vaardigheden, die in meerdere sessies de revue zijn gepasseerd, samenkomen in dit spel. Van werken met Arduino tot het frezen van een mal met behulp van de Zünd”, verduidelijkt Godschalk. 

Het smaakt naar méér, zegt zowel mijn gevoel als mijn verstand. De gelijkmatige balans tussen theoretische en praktische aspecten is bijvoorbeeld een heel sterk punt”,

Tjerk Pennings, docent/mentor KW1C

Balans

Docent/mentor Tjerk Pennings kijkt glimlachend toe naar de verrichtingen van de groep die bestaat uit een vijftiental leergierige studenten. „Ze doen de driejarige opleiding human technology op niveau 4. Voor onze opleiding geldt dit oriënterende traject -met masterclasses, workshops én aanvullende excursies naar relevante bedrijven- als een soort pilot. Het smaakt naar méér, zegt zowel mijn gevoel als mijn verstand. De gelijkmatige balans tussen theoretische en praktische aspecten is bijvoorbeeld een heel sterk punt”, onderstreept Pennings. In inhoudelijke zin is hij nauw betrokken geweest bij de voorbereiding om op die manier een zo optimaal mogelijke afstemming op deze doelgroep te realiseren. „Daarnaast brengt de aanwezigheid van al die geavanceerde machines en apparaten een extra dimensie met zich teweeg. Natuurlijk beschikken we op het college ook over de nodige apparatuur, ons ‘assortiment’ is alleen lang niet zo uitgebreid.” 

Onderwijsmanager Hedzer van der Kooi knikt bevestigend. „Er moet nog worden geëvalueerd. Ja, er is zeker een kans op een vervolg. Het is bovendien niet ondenkbaar dat in de nabije toekomst óók studenten van andere (KW1C-)opleidingen bij SPARK een vergelijkbaar traject gaan volgen”, aldus Van der Kooi.

Praktijkkennis bij bedrijven en in het SPARK Lab

Claire van Nunen (programma) en Evalie Hovers (begeleiding studenten) hebben namens SPARK samen de coördinatie en organisatie van deze ‘KW1C-editie’ op zich genomen. 

Bas op ten Berg van het inpandige bedrijf BotBerg dat onder andere gespecialiseerd is in elektromechanische prototypering, heeft eveneens een belangrijke inbreng gehad door bij diverse programmaonderdelen de begeleiding op zich te nemen. Zo droeg hij zorg voor de openingssessie die in het teken stond van het onderwerp embedded computing in het algemeen en programmeren met Arduino in het bijzonder. „Een brede mix van praktische toepassingen is aan de orde gekomen. Het aansturen van LED’s, het maken van geluidsspeler in de vorm van een soort theremin, het maken van een thermometer, het bedienen van robotarmpjes… Je kon het gekste niet bedenken. De studenten gaven telkens blijk van een oprechte interesse. Ze wekten tevens de indruk de uitdaging op geen enkel moment uit de weg te willen gaan”, reflecteert Op ten Berg. „De excursie aan het bedrijf TE Connectivity die eerder op deze slotdag op het rol stond, vormde een passende aanvulling op dit veelzijdige onderwerp.”

Experimenteren met virtual en augmented reality vind ik niet alleen leuk maar ook bijzonder leerzaam. Spelenderwijs leren, daar hou ik wel van!

Tes Kramer, studente Human Technology KW1C

Circulaire economie

Een andere hooggewaardeerde excursie betrof het bezoek aan Sparkling Plastic dat in het Cementrum is gevestigd. Artistiek coördinator Kees van den Boogaart legde op gepassioneerde wijze uit hoe in de eigen werkplaats van hard plastic afval nieuwe producten (met name meubilair) worden geproduceerd. Het feit dat er vervolgens recyclebaar plastic werd geperst in de meegebrachte mallen, bestemd voor het afsluitende Zenuwspiraal-spel, maakte het verhaal nóg concreter voor de studenten. Godschalk weer: „De wereld een stukje beter maken kan uiteraard op verschillende manieren. De circulaire economie draagt daar vanzelfsprekend aan bij. Die gedachte heeft me gesterkt om uitgerekend bij dit bedrijf vier maanden stage te gaan lopen. Voor mij persoonlijk een mooie ‘bijvangst’ van mijn deelname aan dit oriënterende traject.”

Spelenderwijs leren

Bruno van der Ham, een andere student, kijkt ook tevreden terug: „Het aangeboden programma past prima bij onze brede opleiding. Het aanbod, verdeeld over acht lesdagen, is lekker gevarieerd. Niet alles was nieuw voor me, dat hoeft ook niet per se. Waar ik het meest van geleerd heb? Het eerste waar ik nu aan denk zijn de thema’s 3D-tekenen met SolidWorks, het werken met Adobe Illustrator en Adobe InDesign. Zonder de overige onderdelen tekort te willen doen. Een goede laagdrempelige sfeer heeft, evenals de deskundige begeleiding en uitleg, beslist bijgedragen aan het welslagen van het traject.”

Tes Kramer heeft vooral de inbreng van het bedrijf Fectar enorm kunnen waarderen. „Experimenteren met virtual en augmented reality vind ik niet alleen leuk maar ook bijzonder leerzaam. Spelenderwijs leren, daar hou ik wel van!”, aldus Kramer.